6 Faktor Keguguran Rambut Bagi Perempuan

Assalamualaikum..thanx sudi singgah sini.



Sedang berfikir sambil sikat rambut, tiba-tiba terfikir dan menghairankan. Nak tahu apa yang menghairankan tu? Err macam mana rambut kita boleh gugur begitu banyak dalam masa sehari dan hari-hari berikutnya.
Pelik kan, sebab rambut mengambil masa untuk tumbuh dan memanjangkan dirinya. Okeh okeh. Rambut kita ada berjuta-juta millions..tak dapat nak kira. Disebabkan kehairanan lalu bertanyalah pada En.Google, kenapa rambut boleh gugur.

Antara sebab rambut boleh gugur...*baru tahu juga tau

1. Selepas bersalin
Kehilangan darah yang banyak menyebabkan darah dan hormon tak seimbang. 3-5bulan selepas bersalin, rambut kita boleh gugur sehingga 30% untuk sesuaikan badan dengan situasi.

2. Menopous
Pengambilan pil pencegah hamil, pemberhentian pengambilan pil tersebut atau wanita yang menopous akan mula megalami ketidakseimbangan hormon.

3. Diet Yo Yo
Apa tu diet yo yo? Diet jenis ini adalah diet yang melampau dan menyebabkan badan mereka kekurangan nutrisi yang diperlukan oleh badan. Rambut gugur dengan banyak sebab kurangnya protein yang diperlukan.

4. Tekanan Kerja
Tekanan yang dihadapi oleh golongan yang bekerja. Tapi tak semestinya juga tau. Sesiapa pon yang mengalami tekanan, mereka akan resah, gelisah dan panik. Peredaran darah terganggu.

5. Keturunan
Faktor keturunan adalah faktor yang tidak boleh dielakkan. Rembesan hormon semakin berkurang apabila umur seseorang meningkat menyebabkan masalah ini.

6. Pengerintingan atau Pencabutan 
Rambut yang kerap dikerintingkan akan menjejaskan rambut. Bahan kimia yang digunakan akan menyebabkan rambut gugur. Pencabutan atau penarikan rambut akan menyebabkan keguguran rambut.


Aha,,baru ku tahu semua ini. Mungkin ada di antara faktor-faktor ini yang menyebabkan masalah nie. Kena cari rawatan nie. Kalau tidak botak pula nanti. Haha.

Sumber : Yun Nam Hair Care




Thanx sbb sudi baca, sila lah komen yep..=)

4 budak mengomel:

ctm berkata...

nice entry :)

Atiqa_Wahid berkata...

Ayoyo ... mmg ada maslah rambut gugur ... Takut plk, imagine ja ada penyakit serius ... Dah tu, tmbh teruk lps wt rambut jdi curly2 ... =p

[sutera kasih] berkata...

mslh rambut skrg ni..risau :(

salimah abd jamil :) berkata...

ada lagi faktor lain tak dear ?
takkan sal tekanan kerja kot ? sal duduk rumah tgk running man pon kira tekanan ke ? hahaha

Copyright @ NURAIHAN AB HAMID. Credit Image to Google
Faded Red Hand Blue Bow Heart Fruity Strawberry Heart