Elakkan insomnia

Assalamualaikum

Hari Ahad the malas day. Haha. Sebenarnya nak cerita yang semalam raihan tak tidur semalaman. Raihan berjaga sampai ke waktu sahur. Sebabnya apa? Adalah incik insomnia nie tak bagi raihan tidur dengan aman dan nyenyak. Ggrr. Raihan pon berminat lah nak cari penyelesaian, macam mana nak bagi tidur kalau kita tak boleh tidur.


Raihan jumpa cara nie. Nanti kalau korang hadapi incik insomnia nie, silalah amalkan ya. Jom ketahui caranya :


1. Jumpa doktor. 
Nie bila dah parah sangat lah. Berpunca dari stress dan tekanan. Lagi kita nak paksa diri kita tidur, lagi parah.


2. Mandi air panas.
Bukan yang tengah mendidih tuh ye. Maksudnya suam lah. Kalau lagi baik, letak sikit garam mandian. Tapi tak boleh lama berendam, nanti drained.


3. Mendapatkan urutan.
Korang suruhlah sesapa yang pandai mengurut. Kalau dorg tak nak, bagi lah upah. Hehe.


4. Dengar muzik.
Dengar lagu yang soft tau. Band rock minta jauh lah. Boleh tenangkan fikiran.


5. Minum susu (suam)
Minum 15 minit sebelum masuk tidur. Susu boleh bagi kita relax.Kalau tak suka susu, minum lah fennel tea atau camonile tea.




Thanx sbb sudi baca, sila lah komen yep..=)

9 budak mengomel:

skulluv berkata...

yang tang minom susu tu baru tau.tq2..hehe

rAIHan berkata...

@skulluv sama2..^^

Cik Rongoks berkata...

no 5 tu selalu buat tp bukan susu la. hihihi.. susu boleh buat ika muntah. wakaka

QasehnyaRania berkata...

terima kasih sbb share ;)
jom singgah

http://lobaksusue.blogspot.com/2012/07/peserta-masterchef-follow-qr.html

eimah siti berkata...

cik siti kalau insomnia, mandi air panas....then letak lotion baby yg wangi cam baby....baru blh tido...heheh

Nur Atiqah Mohd Zaki berkata...

if eyqa insomnia, eyqa pakai lotion.. pastu urut3 sikit..

rAIHan berkata...

@Cik Rongoks sama lah. raihan pon tak suka susu. hewhew..^^

rAIHan berkata...

@eimah siti owh lupa lotion baby..aah kdg2 wat gitu gak..

ctm berkata...

Saya selalu x bole tidur tp xtau pulak cara2 ni semua. Thanks tuan belog for the info :)

Copyright @ NURAIHAN AB HAMID. Credit Image to Google
Faded Red Hand Blue Bow Heart Fruity Strawberry Heart