Hobi atasi Stress

Assalamualaikum

Penat den. Stress gitu. Apa pon tak boleh. Macam mana nie nak siapkan segala kerja dalam waktu yang singkat nie? Tertekan lah. Boleh naik darah tinggi kalau macam nie. Tengok si A buat kerja relax je. Tengok si B tuh slow motion je. Kenapa aku yang busy nie? Haih. Berkedut-kedut muka nie. Arrrgggh stress.

Ahaa. Dialog yang sering kali diucapkan. Apa yang korang buat bila stress? Sebabnya stress nie boleh mendatangkan pelbagai penyakit tau. Jangan sesekali pandang ringan. Kadang kala stress juga boleh menyebabkan hubungan dengan orang sekeliling terjejas. Nak sampai jadi begitu kah? Sudah tentu korang tak nak kan? So kita kena atasi dan hilangkan stress nie. Halau dia jauh-jauh. Shuuuh shuuuh. 
Apa pilihan yang korang ada untuk tangani stress dengan mudah dan murah? 
  1. Berkebun - dekat dengan alam sekitar yang kehijauan dapat menenangkan tekanan. Bercakap dengan bunga pon jadilah kalau tak ada orang nak sembang dengan korang.
  2. Membaca - Terpulang pada bahan bacaan yang korang pilih. Paling mujarab ialah Al-Quran. Hati akan lebih tenang dan damai.
  3. Yoga - Menekunkan diri dan pemikiran. Tumpukan perhatian dan tumpuan agar minda tersusun dan tenang. Bergantung pada minda sama ada boleh atau tidak melakukannya.
  4. Memasak - Gunakan dapur sebagai tempat berperang. Bukan baling kuali tau. Masa memasak korang akan mengalihkan tumpuan kepada perkara yang lebih fun.
  5. Mendengar muzik - Ramai yang lebih gemar mendengar muzik untuk hilangkan stress. Gunakan retak muzik yang lembut agar hati menjadi damai. 
  6. Menulis - Salah satu terapi untuk minda. Bila kita menulis apa yang terbuku di hati, secara tidak langsung kita dapat melepaskan tekanan tersebut.

Korang pilih yang mana satu? 

Sumber : Manageyourlife
Sponsor by :





Thanx sbb sudi baca, sila lah komen yep..=)

19 budak mengomel:

iRa berkata...

bila stress , ira suka tulis benda bukan bukan :')

|shuhadaothman|TM berkata...

shu ske dgr lgu kalau stress. hehe.

|shuhadaothman|TM berkata...

shu ske dgr lgu kalau stress. hehe.

zaxx berkata...

bila stress kite suke nyanyi..lalallalalala walaupun xsedap,hahah lagi satu, stress je makan coklat,sbb coklat leh hilangkan stress..:)

rAIHan berkata...

@iRa kdg2 kita tak tahu apa yg kita tulis kan. sebab otak dah serabut.

rAIHan berkata...

@|shuhadaothman|TM ^^..mudah kan.

rAIHan berkata...

@zaxx haha..bedal je. coklat bole bg rasa gembira. ^^

deno berkata...

bila stress sis suka tengok kartun! hihi :)

rAIHan berkata...

@deno sebab cute kan..^^

MyMy berkata...

kalau my pula, bawa adik pergi mkan.. habiskan duit dgn makan.. hehehe

Siti Fatimah Fuzz berkata...

bila stress cik siti akan buat 2 bnda yg terakhir tuu

Bahrain berkata...

aku kalo dah stress tido je...

http://selamanya-story.blogspot.com/2012/07/special-giveaway-by-aiman.html

~MiZz Atie ZieYa~ berkata...

mmg buleh hilang stress klu buat smua ni..nice info..thks dear :)

NURYUMMYCOKLET berkata...

kalu stress p jamming ja... nanti gila plak kalau stress terus

Norzie hany berkata...

Bila stress baca Al Quran.nice info....tq for sharing.

rAIHan berkata...

@Bahrain best jugak tido..hehe~

rAIHan berkata...

@~MiZz Atie ZieYa~ ^^ your welcome.

rAIHan berkata...

@NURYUMMYCOKLET haha..betul2..nnt byk kes bunuh diri pulak..

rAIHan berkata...

@Norzie hany your welcome..^^

Copyright @ NURAIHAN AB HAMID. Credit Image to Google
Faded Red Hand Blue Bow Heart Fruity Strawberry Heart